Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Resan kapitel 4 del 3

Av bokfia - 17 augusti 2011 19:27

Äntligen kommer nästa del upp, vad har Alethea att berätta?


- Det här är Katharina och Lea, presenterade Gísl när de satt sig ner och fortsatte, som du kanske ser är Katharina lite annorlunda, hon säger att hon är från en annan värld och jag tror henne, men vi har ingen aning om hur hon kommit hit, förutom med magi, men det finns väl inga Förtrollare kvar eller? Alla tre tittade spänt på den gamla damen som hade vänt blicken mot något i fjärran, det såg ut som om hon tänkte tillbaka en bra bit. Som om hon var tvungen att tänka efter för att minnas allt, sen började hon berätta:

- Det var en massa år sen, jag var ung och hade precis börjat upptäcka det fina med att resa, jag var med min far på en handelsresa till Brunjård när jag såg en Förtrollare för första gången. Hon blev avrättad på order av kungen, Arnes farfar för övrigt. Jakten på Förtrollare hade börjat några år tidigare eftersom kungen såg dem som ett hot mot hela mänskligheten. Jag kommer ihåg att hon hade brandgult hår, inte den där röda färgen som alla rödhåriga har eller den blekta höfärgade som de blonda har, det här var samma färg som i en brand, alla olika nyanser av rött och gult, det var den vackraste färg jag någonsin sett och jag tyckte det var synd att hon blev avrättad. Efter det har jag mött andra Förtrollare, blivit vän med några av dem till och med. Jag har insett att jakten på dem var helt meningslös, de är inte annorlunda från oss, förutom att de har krafter. Det är som en människa med en kniv, antingen så använder han den till att skära hud eller så använder han den till att döda, man kan använda allt som vapen nästan men dem är inte förbjudna, när det är något främmande som man inte förstår så är det farligt oavsett hur det används. Jag skulle vara död om det inte var för en Förtrollare, räddade livet på mig efter att jag ätit någonting giftigt. På din fråga om det finns några Förtrollare kvar? Så klart det finns några kvar, jag hörde ett rykte om en väldigt ung Förtrollare för kanske femton år sen, eller var det lite längre sen? Nåja hur som helst blev hon tydligen jagad från huvudstaden, varifrån hon kom vet jag inte, dödade de soldater som jagade henne och försvann. Det är ett bra exempel på en Förtrollare som borde leva.

- Borde leva? Och om hon lever var är hon? Katharina såg sina chanser att komma hem rinna ut i sanden.

- Och om hon använder sina krafter till att döda vill jag inte direkt hitta henne, Lea verkar inte heller så positiv till den där Förtrollaren, Gísl nickade mot Lea som hade krupit närmare Katharina och gömde sig bakom hennes arm.

- Inte tror jag att ni behöver leta reda på den Förtrollaren, det var ett exempel på att dem fortfarande lever, ni kan leta mycket närmare er för att hitta en.

- Var? Katharina och Gísl frågade samtidigt.

- Någonstans i den här grottan, men innan ni springer iväg på era unga små ben vill jag ha hjälp tillbaka till mitt hus, allt berättande har gjort mig trött.

Gísl och Katharina hjälpte Alethea till ett av de uthuggna husen där hon vinkade iväg dem, och efter att ha diskuterat med varandra en stund bestämde de sig för att de inte hade något annat val än att börja leta igenom hela berget och dess gångar efter den Förtrollare som tydligen skulle finnas där.


Kommer dem att hitta denna mystiska Förtrollare? Det kommer ni inte få reda på nästa gång då den kommer handla om Hákon och hans möte med en oväntad filur, look forward too it ;)

 
 
Ingen bild

David

17 augusti 2011 19:43

I sure am looking forward to the next part :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokfia - 9 september 2015 16:26

Tjena, jag har nu varit halvkrasslig/halvförkyld ett bra tag... För två veckor sen kom jag hem och sov hela eftermiddagen, gick upp och åt middag, var vaken i någon timme och sen gick jag och lade mig och sov hela natten. Det var likadant förra vecka...

Av bokfia - 5 september 2015 22:00

Läste precis ut "The Legend of Eli Monpress" av Rachel Aaron och jag var bara tvungen att skriva om den! "The Legend of Eli Monpress" är en ihopsättning av 3 böcker: "The Spirit Thief", "The Spirit Rebellion" och "The Spirit Eater". Den här bokserien...

Av bokfia - 30 december 2013 16:11

Igår var jag och syrran och kollade på The Hobbit The Desolation of Smaug så tänkte ta och dela mina tankar om den :)   Vi börjar med det negativa så tar vi det positiva på slutet, det största problemet jag hade med The Hobbit del 2 var början, d...

Av bokfia - 16 december 2013 14:50

Fear är fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Perdido Beach barnen har delat på sig, ungefär hälften har flyttat till en sjö med Sam och resten är kvar i staden med Caine. Men en efter en börjar de upptäcka att kupolen som håller dem inne börj...

Av bokfia - 17 november 2013 13:48

(I'm so bad at updating even though I have been reading)   Plague är den fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Barnen är fortfarande fast och vet inte hur de ska (eller om de kan) ta sig ut. Efter de händelser som avslutade Lies har barnen...

Ovido - Quiz & Flashcards