Alla inlägg under september 2015

Av bokfia - 9 september 2015 16:26

Tjena, jag har nu varit halvkrasslig/halvförkyld ett bra tag... För två veckor sen kom jag hem och sov hela eftermiddagen, gick upp och åt middag, var vaken i någon timme och sen gick jag och lade mig och sov hela natten. Det var likadant förra veckan... Bara det att förra veckan hade jag huvudvärk och halsont som hette duga också. Mår extremt mycket bättre idag och ser mig själv som frisk, däremot KAN. JAG. INTE. PRATA. Eller jo, jag kan prata men det är knappt... Höja rösten och sjunga och så där går defenitivt inte, vilket inte är det bästa när man jobbar på förskola :c Förhoppningsvis kommer rösten tillbaka ganska så omgående men med min tur så lär den väl vara borta i en vecka XD

Av bokfia - 5 september 2015 22:00

Läste precis ut "The Legend of Eli Monpress" av Rachel Aaron och jag var bara tvungen att skriva om den! "The Legend of Eli Monpress" är en ihopsättning av 3 böcker: "The Spirit Thief", "The Spirit Rebellion" och "The Spirit Eater". Den här bokserien följer Eli Monpress och hans 2 följeslagare; Josef Liechten och Nico. Josef är en stor man som vill bli världens bästa svärdskämpe, han har det legendariska svärdet "Heart of War" till hjälp. Nico är en "demonseed", en människa som har fått ett frö från en demon inplanterat inom sig, detta gör att hennes sinnen är mycket bättre än en människas, hon är också snabbare och kan hoppa mellan skuggor. Eli då? Jo han är en tjuv, världens bästa enligt han själv. Karismatisk med en kärlek för stora entreer (och sortier för den delen). Han har en förmåga att hamna i trubbel medan han arbetar men med hjälp från Josef och Nico kan han ta sig ur de flesta situationer.


Elis värld är helt annorlunda från våran, vissa människor kan höra och prata med själar, och ALLT i deras värld har en själ, grus, stenar, vinden, vattnet, träden och eldar. Eli är en av de som kan höra och prata med dessa själar, en praktisk förmåga att ha.


Vårt första möte med Eli är när han försöker bryta sig ut ur ett fängelse i kungadömet Mellinor. Han har inte hamnat där av en slump, han är ute efter att sjtäla en mycket speciell person, kungen av Mellinor. Vi får också stifta bekantskap med Miranda Lyonette, en kvinna som också kan höra och prata med själar, hon har även en del som hjälper henne, hennes trofaste spökhund Gin är en av dem. Miranda är en medlem av "The Spirit Court", en organisation som strävar efter att skapa fred och harmoni mellan de som kan höra och prata med själar och själarna. Enligt "The Spirit Court" så är Eli en tjuv som använder själarna till sin personliga fördel på ett sätt som gör att medlemmarna i "The Spirit Court" får ett dåligt rykte och Miranda är således ute efter att fånga Eli, inte det lättaste av jobb ;) Inte blir det bättre av att kungens bror bestämmer sig för att komma tillbaka...


Jag älskade den här boken/de här böckerna, de hade en skämtsam ton som gjorde att den var underhållande men kunde också vara väldigt seriös på vissa ställen. Jag tycker att världen är troligt bra uppbyggd, i början sitter man som ett frågetecken när Eli börjar prata med en dörr och dörren svarar men man får efter hand en bild av hur allt fungerar, i alla fall till viss del, det är 5 böcker (och en novell som utspelar sig ca 4 år innan första boken) och jag har bara läst 3 av dem så jag förväntar mig en ännu bättre bild i framtiden. Karaktärerna är underhållande med sina egna personligheter och sina egna historier, förflutna och framtider, något jag också ser fram emot att få utforska mer i kommande böcker. Språket är också lätt att förstå och det flyter på bra, ca 950 sidor kan ses som mycket att läsa men man måste ha i åtanke att det är 3 böcker, ändå tog det lång tid att läsa, det var mycket som hände hela tiden och jag tyckte att jag kommit huuur långt som helst men ändå tog sidorna aldrig slut, både otroligt frustrerande och väldigt härligt.


Är det här en bok jag skulle rekommendera? Självklart! En fantasy bok helt klart läsvärd som jag rekommenderar alla fantasy älskare!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards