Alla inlägg under juli 2013

Av bokfia - 30 juli 2013 16:30

Lies är den tredje boken i Gone serien av Michael Grant. Barnen i The Fayz har mat, för tillfället. Ett barn säger sig ha kontakt med vuxna från andra sidan, hon säger att de barn som har "hoppat ut" är på andra sidan, säkra med sina familjer. Men är det verkligen sanningen? Är den verkliga världen kvar där ute? Kommer man verkligen ut om man väljer att hoppa ut på sin femtonårsdag? Vad är sanning och vad är lögn?


This one is so TENSE! Och också möjligtvis lite mörkare om det nu är möjligt. Precis som titeln säger handlar den här om lögner, vem ljuger? Vem säger sanningen? Vad är sant? Vad är lögn? Etc... Michael Grant visar att han vet hur man småretar sina läsare ;) Det jag verkligen älskar med den här serien är att varje bok går framåt, varje bok svarar på frågar och varje bok ger nya frågor, man vill helt enkelt fortsätta läsa och få reda på hur sjutton dessa barn kommer sluta.

Av bokfia - 22 juli 2013 14:45

Så jag har läst The Hobbit av J.R.R Tolkien. (På engelska) Jag läste den under sista året på gymnasiet men det var på svenska och jag tyckte språket var väldigt.. segt. Vilket jag var rädd att The Hobbit också skulle vara, seg. Men det var den faktiskt inte! :D Språket flöt på riktigt bra och jag måste faktiskt säga att det var vackert. Själva berättelsen handlar om hobbiten Bilbo Baggins som får besök av 13 dvärgar och Gandalf och beger sig ut på ett äventyr för att hitta en skatt. Och påvägen tvingas Bilbo in i flera andra andra äventyr, till exempel hans möte med trollen, Beorn och alverna. Jag rekomenderar att läsa The Hobbit på engelska, kan man inte engelska tillräckligt bra så finns den ju på svenska men för mig var den helt enkelt mycket segare än den engelska versionen. En sak som kanske är lite sorgset för mig är att jag lyckades spoila Peter Jacksons filmer... (ja, jag hade lyckas förtränga vad som hände i slutet av boken) vilket gjorde mig väldigt ledsen Fili :'( 

 

Iaf, tänkte ta upp det här med att folk klagar på att Peter Jackson tänker göra tre filmer av den här boken och mina tankar på det. Behöver han göra tre filmer för att få med allt som finns i boken? Nej, två skulle kunna räcka. En är för lite. Tycker jag det är dåligt att han gör tre? Nej, som jag förstår det kommer han ha med saker om The Necromancer, vilket är något som nämns i boken, det händer faktiskt även om vi aldrig får läsa om det mer än att "åh okej, jag har varit borta och tagit hand om honom", jag tycker personligen att det kommer bli väldigt spännande att se mer av Middle Earth och Radagast (och Legolas :3 ) Men Tauriel då, hon är ju inte med i boken? Någonting som någon nämnde i en intervju var att det finns ju knappt några kvinnliga karaktärer med i varken The Hobbit eller The Lord of The Rings förutom Galadriel och Arwen (och fru Sackville-Baggins), själv börjar jag fundera på om anledningen till att alvernas tid är slut är för att de inte har några kvinnor kvar och helt enkelt inte får några barn. Jag har ju inte sett hur Evangeline Lilly är som Tauriel eller vad för funktion hon kommer ha i filmen men det jag sett från trailern så verkar hon vara en kick-ass kvinna :) så för tillfället kommer jag bara att säga att jag tycker det är bra med en extra kvinna med men jag kommer att vänta med att säga hon är nödvändig för filmen eller hon skulle inte alls vara med tills efter filmen är släppt.

 


Så long story short: Jag gillar den boken på grund av språket, det är vackert. Storyn är också riktigt bra, men kan bli lite seg ibland. Rekomenderar den till Fantasy älskare!

Av bokfia - 1 juli 2013 19:21

Så läste ut Glitterspray och 99 Andra Klintbergare i helgen så här kommer en recension på den. ^^


Glitterspray innehåller, som titeln säger, 100 olika klintbergare. Ordet klintbergare kan slås upp i Nationalencyklopedins supplementband och i korthet så betyder ordet: benämning på ett slags moderna vandringsägner, som av många uppfattas som sanna. (En längre förklaring ges i boken) Så kort och gott är det alltså 100 olika vandringsägner som Bengt af Klintberg har med i boken som han fått inskickad till sig från människor som lyssnat på hans radioprogram eller läst hans andra böcker. Efter varje sägen synar Bengt den i sömmarna, berättar varför det är en sägen och varför den inte är sann och det är detta som för mig är det intressanta med boken, sägnerna får en förklaring till varför folk tror på dem. Det är intressant eftersom de här sägnerna visar på vad vi vardagsmänniskor skräms av eller fascineras av och man lär sig väldigt mycket (man känner också igen flera av sägnerna från när man var liten). Det som jag tycker är lite synd har kanske med mig själv att göra (och definitivt med att göra att boken är från 2005) men jag skulle verkligen vilja läsa om vandringsägner från 2008 och framåt, med tanke på hur det teknologiska har förändrats så snabbt på så liten tid så vore det otroligt intressant och se vad för slags historier folk berättar och tror på nu om ni förstår vad jag menar? :) Men som sagt, boken är från 2005 så det är ju omöjligt ;) Men om ni är intresserade i nutidsmänniskan och vad som skrämmer/farsinerar henne så borde denna och Bengts andra bok Råttan i Pizzan något att kolla in.


 

Boken i fråga ;)

Ovido - Quiz & Flashcards