Direktlänk till inlägg 1 juni 2013

Gone

Av bokfia - 1 juni 2013 15:53

Så boken jag håller på och läser just nu är jag inte klar med än så jag tänkte slänga in en recension av boken Gone som är skriven av Michel Grant. Jag skojar inte när jag säger att det här är en av de absolut bästa serie jag läst - ever.


Böckerna handlar om barnen i staden Perdido Beach, California. I första boken, första meningen försvinner alla människor över 15 år och de yngre tvingas lära sig överleva i en värld som drastiskt börjar bryta mot alla världens regler. Flera barn börja utveckla olika superkrafter som supersnabbhet, superstyrka, skjuta laser beams med händerna etc. De djur som också lever i det område som barnen tvingas leva i (de är omringade av en rund svart kupol som de inte kan se eller ta sig igenom) börjar också ändras, prärievargarna börjar till exempel att prata.


Det jag gillar med Gone är att den är verklighetstrogen, alla barn reagerar som barn kan tänkas reagera när alla vuxna försvinner, chipsen och läsken konsumeras, frukt och grönsaker äts inte alls. Sen finns det några barn som faktiskt planerar lite framåt och flera som försöker ta tillfället i akt och vara douchebags utan att någon kan göra nåt åt det. Den är också obarmhärtig, vilket är bra, det ska inte vara en dans på rosor utan barn dör och har problem, det är inte ofta barn dör eftersom det är barn, men här gör dem det.


Jag har bara läst böckerna på engelska så jag kan inte säga om de svenska översättningarna är bra men de har absolut ingen anledning att vara dåliga. Jag är väldigt dålig på att kunna peka ut vad för slags genre böcker och filmer är, men ger mig på en gissning att det är någon blanding av Thriller/Fantasy/Skräck. Gone är första boken i vad so kallas The Gone-series, serien är totalt på sex böcker och alla är ganska långa men det är värt det! Det här är böcker som kan läsas igen och igen och jag tycker verkligen att de förtjänar att läsas så kolla gärna in dem   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokfia - 9 september 2015 16:26

Tjena, jag har nu varit halvkrasslig/halvförkyld ett bra tag... För två veckor sen kom jag hem och sov hela eftermiddagen, gick upp och åt middag, var vaken i någon timme och sen gick jag och lade mig och sov hela natten. Det var likadant förra vecka...

Av bokfia - 5 september 2015 22:00

Läste precis ut "The Legend of Eli Monpress" av Rachel Aaron och jag var bara tvungen att skriva om den! "The Legend of Eli Monpress" är en ihopsättning av 3 böcker: "The Spirit Thief", "The Spirit Rebellion" och "The Spirit Eater". Den här bokserien...

Av bokfia - 30 december 2013 16:11

Igår var jag och syrran och kollade på The Hobbit The Desolation of Smaug så tänkte ta och dela mina tankar om den :)   Vi börjar med det negativa så tar vi det positiva på slutet, det största problemet jag hade med The Hobbit del 2 var början, d...

Av bokfia - 16 december 2013 14:50

Fear är fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Perdido Beach barnen har delat på sig, ungefär hälften har flyttat till en sjö med Sam och resten är kvar i staden med Caine. Men en efter en börjar de upptäcka att kupolen som håller dem inne börj...

Av bokfia - 17 november 2013 13:48

(I'm so bad at updating even though I have been reading)   Plague är den fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Barnen är fortfarande fast och vet inte hur de ska (eller om de kan) ta sig ut. Efter de händelser som avslutade Lies har barnen...

Ovido - Quiz & Flashcards