Alla inlägg under maj 2013

Av bokfia - 30 maj 2013 15:19

Den väldigt populära mangan One Piece är skriven och ritad av Oda Eiichiro (de flesta är nog vana vid Eiichiro Oda). One Piece är en lååång manga (uppe i 709 kapitel för tillfället och ca 70 volymer), av de volymer som jag äger är de flesta på svenska, men 4 volymer är på engelska och en är på japanska (yes I've read it, not saying I understood all of it though xD)


One Piece handlar om Luffy som beger sig ut på äventyr som sjöraövare/pirat, på vägen träffar han sina skeppkamrater och en massa saker händer. I Luffys värld finns det frukter med mystiska egenskaper som ger den som äter den olika konstiga superkrafter (det negativa är att man blir svag och förlorar krafterna när man är i vatten) och Luffy har ätit gummifrukten vilket har gjort att han är gjord av gummi. På sin resa har Luffy ambitionen att bli Kungen av Pirater!


Jag trodde att faktiskt inte jag skulle gilla att läsa OP på svenska, men jag blev faktiskt positivt överraskad. One Piece funkar faktiskt förvånansvärt bra på svenska (och sen kan det bli extremt rolig och konstigt på en del ställen, men jag skrattade så vad gör det?  ) Det är faktiskt bara en sak som jag har problem med i både den engelska och den svenska översättningen... Namnen.. Är man van vid *host* fantranslations *host* så har man helt enkelt van sig vid att karaktärerna heter:

Monkey D Luffy
Roronoa Zoro

Kuina

Smoker

Garp


Och då får man en smärre läschock när man helt plötsligt ser:

Ruffy (svenska)

Lolonoa Zoro (svenska)/Roronoa Zolo (engelska)

Quena (svenska)

Bolmare (svenska)

Gurp (svenska)


Men efter bara ett litet tag så kopplade hjärnan om och jag läste automatiskt vad jag tycker ska vara rätt.

Vad jag vet så är de flesta klagomål över den serien att den är för lång, eller att de inte kommer in i den eftersom den är för tråkig (  ), om längden kan jag säga såhär: Den behövs, den gör den här serien sååå epic med en välskriven story. Det råd som andra brukar ge till de som inte kommer in i storyn är: läs fram till Arlong Park, det är där den blir väldigt bra. Själv tycker jag att den är super redan från början (Luffy is a human made of gummy and he's a carefree idiot, what more do a story need?) Gillar ni äventyr, vänner, konstiga "superkrafter", häftiga fightscener och komedi så borde ni kolla in den iaf   

Av bokfia - 29 maj 2013 19:03

Hallå hallå, har under typ två år samlat på mig en maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassa böcker som bara har legat på hög eftersom jag aldrig börjat läsa dem innan jag skaffat nya <_< Har nu försökt organisera upp det hela lite eftersom jag vill ju läsa dem, det är ju därför jag köpt/velat ha dem. Efter att jag läst dem fick jag dessutom en väldans lust att skriva om hur jag tyckte att dem var och tänkte: varför inte låta den här (väldigt oanvända) bloggen gå tillbaka till sitt ursprung, bokrecensioner? Så det är vad jag kommer skriva om, i den takt jag läser ut dem, vissa är längre än andra (I'm looking at you, en-hel-hylla-med-bara-ungdoms-böcker). Genre kommer att variera lite och jag kommer också slänga in några recensioner på lästa böcker som jag läst ut för ett tag sen och som jag fortfarande kommer ihåg.


Jag började med att läsa Equinox av Michael White. Den här boken följer kriminalreportern Laura Nivern och hennes ex-pojkvän kriminalfotografen Philip Bainbridge i Oxford där en ung kvinna hittas mördad med ett avlägsnat organ. Då och då hoppar boken också till slutet av 1600-talet där vi får följa Isaac Newton. I överlag så är boken bra, jag greps med och ville veta vad som hände, jag hade inget emot det blod som var med och själva historien var intressant. Men framemot slutet blev den lite väl förutsägbar, vilket är mitt största problem med boken, även om den hade en liten tvist som jag faktiskt inte riktigt såg komma. Om ni gillar böcker med lite historiska/ockulta inslag så är denna bok ändå att rekommendera, trots sin förutsägbarhet och kanske lite cliché aktighet.


Nästa recension blir på One Piece av Oda Eiichiro (sa ju att det är en blanding av genre) ses då!

Ovido - Quiz & Flashcards