Alla inlägg under augusti 2013

Av bokfia - 30 augusti 2013 21:23

Kom på mamma med att läsa den här boken, gråtandes, vilket inte händer ofta så jag provade den för att se vad det var för något. En man som heter Ove handlar om Ove 59 år, en väldigt principfast man som kör Saab, och vi får följa honom genom hans liv lite fram och tillbaka, boken blandar nutid med dåtid. Vi får dels följa hans uppväxt, hans jobb på en järnvägsstation, hur han blir kär etc. och dels får vi följa honom i nutiden när han får nya grannar och hur han hanterar det. Ove är en man som man jag kan gilla för att han är en bokkaraktär, om jag träffade någon som honom skulle jag med största sannolikhet vilja strypa honom och han skulle i gengäld tycka jag är en komplett idiot. Det bästa med den här boken är dock hans relation till den nyinflyttaden grannfrun Parvaneh, deras kemi är något av det bästa jag sett i någon bok. Jag tyckte mycket om den här boken, den roade mig, inte så mycket som den roade mamma visserligen men definitivt mycket läsvärd.




Ove är en dum idiot dock.. Jag grät också på slutet xD

Av bokfia - 15 augusti 2013 13:47

Så jag har börjat läsa Sagan om Ringen av J.R.R Tolkien (på engelska) och eftersom det ser ut som att det kommer ta ett tag för mig att läsa ut den så tänkte jag att eftersom jag kommit halvvägs i första boken kan jag lika gärna prata om det jag läst hittils. (Det är inte fusk! Det står att jag har kommit till "Book Two" xD) Så första delen i första boken handlar om Frodo, hur han får Ringen och hans resa till Vattnadal (tror det är så det heter på svenska?). Jag läste den här boken på svenska för ca 8 år sen, inget jag rekomenderar, för mig var boken tråkig och långdragen. Nu är jag dock kär i boken, det finns ställen där storyn drar sig lite för mycket men Tolkiens språk är som poesi, spelar ingen roll om det som händer är långtråkigt för språket i sig själv gör att man inte tänker så mycket på det. Det som jag tycker är den här bokens stora svaghet är att jag är van vid karaktärerna från Peter Jacksons filmer, personligheterna skiljer sig åt mellan böckerna och filmerna och jag tycker personligen att i böckerna är deras personligheter lite platta. Men annars är första delen händelserik, vi får möta flera karaktärer (många som inte är med i filmerna) och det är mycket som händer (och så klart mycket sång och dikter, mycket bättre på engelska än på svenska).

Är du en fantasy-lover? Läs den :3

Ovido - Quiz & Flashcards