Alla inlägg den 20 juni 2013

Av bokfia - 20 juni 2013 21:13

Så jag läste ännu en biografi, eller ja en typ av biografi antar jag. Sanningen om Jesu närmsta Lärjunge - Gåtan Maria Magdalena av Laurence Gardner. Titeln säger väl nästan allt tycker jag ;) Laurence berättar och argumenterar om varför kyrkan har gjort Maria Magdalena till en kätterska och prostituerad när hon på vissa ställen i bibeln mer framställs som Jesus fru. Laurence skrev den här boken kort efter att Dan Browns Da Vinci Koden kom ut som en slags förklaring till vad som var påhittat och vad som faktiskt var fakta i Dan Browns bok, och boken förklarar och referar då till Da Vinci Koden på flera ställen. Även bibeln referas på många ställen. Även konst föreställande Maria Magdalena tas upp och Leonardo Da Vinci får ett helt kapitel för sig själv.


Jag blev faktiskt förvånad över hur bra jag tyckte boken var, det tog visserligen lite tid att läsa den men det var mest att den var maffig och inte för att den var tråkig. Boken var bra skriven och informationen presenterades på wtt intressant sätt. Jag ville få reda på vad författaren kom fram till, vad för slags bevis han hade för det han skrev och så fort det handlar om historia där det inte är krig, krig, krig som beskrivs brukar man få inblick i hur folk levde förr i tiden och det fick man! Alltid uppskattat! Är man intresserad av historia, läs den! Visst den hänvisar till bibeln vilket kanske inte är så lockande för många men Laurence förklarar översättningsfel och alla liknelser och så vidare vilket gör att man får en väldigt fin inblick i hur man tänkte och levde för 2000 år sen (han ger även en förklaring till hur uppståndelsen kan ha gått till på riktigt vilket jag tyckte var väldigt väldigt intressant).
Så det var en positiv läsupplevelse även om det blev väldigt mycket information vilket gjorde den lite tung att läsa.

Ovido - Quiz & Flashcards