Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Kapitel 3 del 2

Av bokfia - 2 augusti 2011 19:49

Och nästa del i kapitel kommer nu upp, vad har Katharina, Lea och Gísl som är kvar i grottorna för sig? :)


Under tiden som Hákon sprang mot skogen, hade Lea, Katharina och Gísl gått till det ställe som Gísl kallade för sitt hem. En liten grotta som hade sin ingång fem meter uppe i luften, utan en stege var det omöjligt för en människa att komma upp om han eller hon inte hade hjälp av flera andra. Gísl hade helt enkelt tagit Lea i famnen och hoppat upp med henne för att sedan hoppa ner och hämta Katharina. Nu satt dem runt en eld med en gryta som Katharina hade fixat och åt av den.

-Så, berätta, hur kom du hit? Försök komma ihåg allt, så har jag större chans att hjälpa dig, Gísl tittade över skålkanten medans han åt en av de bästa grytorna han någonsin ätit sen hans mamma dog.

- Det är det som är grejen, jag vet inte. Jag skulle plocka grönsaker till kvällsmaten, mina föräldrar är båda värdelösa på matlagning och jag är rädd att min lillasyster ska bli matförgiftad så jag tar hand om matlagningen, och var på väg till grönsakslandet när jag helt plötsligt står utanför... var det Brunjård det hette? Katharina fortsatte efter en bekräftande nick från Gísl, jag kände ingenting speciellt, jag hörde ingen mystisk röst som sa någonting, det var bara som att gå ut genom en dörr och se något man inte förväntade sig.

Lea drog försiktigt i Katharinas tröja och när Katharina tittade på henne såg det ut som om hon ville säga någonting men ändrade sig och räckte fram skålen, Katharina log och fyllde på skålen med mer mat, av någon anledning ville hon beskydda denna rädda flicka som hon inte visste något om.

- Hmm, det låter som om du kom hit med magi, om du nu inte bara jäklas med mig och bara sitter och hittar på allt, men med tanke på alla saker du vill ha när du lagar mat verkar det otroligt, jag har aldrig hört talas om hälften av dem, ”mixer” ha!

- Magi? Finns det magi?! Katharina såg chockat på Gísl

- Alltså, det där är omtvistat, alvdrottningen sägs kunna en del magi, det är hon som skyddar själva skogen mot inkräktare, men ingen förutom den kungliga familjen vet hur det funkar, eller, den kvinnan som gifter sig med drottningens son får veta hur man använder den. Men i många legender talas det om Förtrollare som använder magi för hemska saker, förstör skördar, dödar skogar och djur och så vidare. Alla är rädda för att dem, och jag har för mig att det var prat om att en gick omkring för bara 19 år sen, men jag vet inga detaljer eftersom jag var liten då.

- Jag tror jag blev kallad för Förtrollare av en gammal man i Brunjård, hur vet man om någon är en Förtrollare? Katharina såg undrande på Gísl.

- Jag har för mig att min moster sa att de hade något som var annorlunda, något som stod ut väldigt mycket, som dina kläder till exempel. Jag har hört att konstiga färger på ögonen, eller naglar som är formade som spetsiga klor eller konstiga färger på håret har varit några av Förtrollarnas kännetecken.

- Okej, men vad jag vet så är jag ingen Förtrollare, så hur kunde jag komma hit? Även om jag inte tycker illa om dig, Lea och Hákon så vill jag hem, vem vet hur mina föräldrar reagerar när de inser att jag är spårlöst borta, eller hur de över huvudtaget får mat utan mig?

- Du bryr dig verkligen om din familj eller hur? Okej, jag kanske inte kan så mycket om magi eller annat, men jag tror jag vet någon annan som vet, hon kallas Trollpackan, men egentligen heter hon Alethea. Hon har rest mycket och vet det mesta som finna att veta om de mest konstiga saker, hon bor bara två timmar härifrån, så vi kan ju börja gå direkt. Gísl reste sig och började gå mot utgången.

- Så det spelar ingen roll vilken tid eller ras, alla ungkarlar tycker att disken kan vänta tills den stinker? Katharina reste sig och skakade på huvudet medans hon sträckte sig efter Gísls skål och gick bort med alla tre skålarna till en säck med vatten. Lea log och Gísl såg lite förlägen ut när han gick fram till Katharina och hjälpte henne att diska och plocka bort den överflödiga maten.


Oooh, en ny karaktär? Inte så mycket action men lite sammanfattning kanske, och lite vidare planerning för vad de ska ta till sig under de närmsta timmarna, oh, och ville ni veta mer om Hákon? Too bad :P

Nästa inlägg ( som kommer upp när jag hinner och orkar) Kommer vara den avslutande delen av kapitel 3, men den är extremt kort eftersom jag inte ville att det här inlägger skulle bli så långt så nu frågar jag er, vill ni ha en bit av kapitel 4 med i samma inlägg? Om ni inte svarar så kommer ni bara få avslutande delen av kapitel 3 ;)

 
 
Ingen bild

David

2 augusti 2011 23:35

o.O kanske inte mycket händelser, men det byggs upp mer spänning just nu , vilket ger action :) ^^ ser mycket fram emot nästa del! och vad jag tycker så får du gärna lägga in lite av kapitel 4 också i den ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokfia - 9 september 2015 16:26

Tjena, jag har nu varit halvkrasslig/halvförkyld ett bra tag... För två veckor sen kom jag hem och sov hela eftermiddagen, gick upp och åt middag, var vaken i någon timme och sen gick jag och lade mig och sov hela natten. Det var likadant förra vecka...

Av bokfia - 5 september 2015 22:00

Läste precis ut "The Legend of Eli Monpress" av Rachel Aaron och jag var bara tvungen att skriva om den! "The Legend of Eli Monpress" är en ihopsättning av 3 böcker: "The Spirit Thief", "The Spirit Rebellion" och "The Spirit Eater". Den här bokserien...

Av bokfia - 30 december 2013 16:11

Igår var jag och syrran och kollade på The Hobbit The Desolation of Smaug så tänkte ta och dela mina tankar om den :)   Vi börjar med det negativa så tar vi det positiva på slutet, det största problemet jag hade med The Hobbit del 2 var början, d...

Av bokfia - 16 december 2013 14:50

Fear är fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Perdido Beach barnen har delat på sig, ungefär hälften har flyttat till en sjö med Sam och resten är kvar i staden med Caine. Men en efter en börjar de upptäcka att kupolen som håller dem inne börj...

Av bokfia - 17 november 2013 13:48

(I'm so bad at updating even though I have been reading)   Plague är den fjärde boken i Gone serien av Michael Grant. Barnen är fortfarande fast och vet inte hur de ska (eller om de kan) ta sig ut. Efter de händelser som avslutade Lies har barnen...

Ovido - Quiz & Flashcards