Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av bokfia - 12 oktober 2010 21:28

Får för tillfället hjälp med matten, eftersom den makes no sense för mig. VARFÖR i hela friden måste jag veta hur mycket a är i ett koordinatsystem med två parallella linjer -.- Facit makes no sense heller.


Min historielärare var hemma med sjukt barn (vabbade) av någon anledning var det bara jag som inte tyckte det var kul.. Historia är ju mitt favvo ämne juuh. Så vi fick extra lång lunch och jag satt i stort sett och sov i matsalen.


Diskussionskursen efter lunchen var väldigt intressant, vi disskuterade hur det såg ut i våra klasser (det är en diskussionskurs om jämställdhet, genus och kön) med uppdelning på killar och tjejjer och hur vi behandlades och vilka som tog plats i klassrummet. Det var ganska lärorikt, man insåg att det är inte så jämställt i klassrummen, tjejjerna får bra på prov och killarna får bra på muntligt och i dagens samhälle räknas de skriftliga proven högre än det muntliga. Vilket betyder att tjejjer generellt sett får bättre betyg än killar vilket inte är schysst, killar behandlas också hårdare än tjejjer när de snackar, och även tjejjer som upplevs tillhöra "killgruppen" behandlas hårdare än andra snackiga tjejjer. INTE bra. Sen är det så att ute i arbetslivet så är det oftare så att man ser mer killar/män som har högre poster än tjejjer, vilket inte heller är bra. Det var väldigt intressant, och jag, som en del andra i gruppen, tycker att jämställdhet borde bli en obligatorisk kurs i skolan för att göra elever och lärare medvetna om det här!


On a side note, lyckades med matten :D Älskar mina vänner som ställer upp med matte hjälp! Mycket uppslattat!


Imorrn blir det japanska igen :D (ehh, vänta har jag gjort läxan?<_<)


Aja, natti natt säger jag nu iallfall

Ovido - Quiz & Flashcards