Alla inlägg den 2 mars 2012

Av bokfia - 2 mars 2012 22:48

Okej, jag lovade ju en förklaring till till Hákons namn, right? ;) Så här kommer den (har du inte läst kapitel 6 ska du nog inte fortsätta läsa om du inte vill bli lite spoilad)

Jag valde namnet Hákon av en väldigt enkel anledning, DET PASSAR HONOM PERFEKT! Haha xD Men allvarligt, det gör det faktiskt, om man går in på hemsidan jag använder för att få tag på namn (Yes, jag researchar namnen till alla mina personer i berättelsen) Och Hákon har den fina betydelsen "Hög son", vilket passar då han är en prins,right? Right?? Hehe, men såhär står det om namnet 'Hákon' på sidan behindthename.com: Fornordisk form av Håkon, också från den moderna islänskan. Namnet Håkon är där en länk där man kan läsa: Modern norsk version av fornnordiskans namn Hákon, som betydde "hög son" från "hög" och konr "son". Låter det lite långsökt? Då får ni tycka det :P Hákon är alltså en hög son, i den här berättelsen av en hög ätt (sju norska kungar har för övrigt haft namnet Håkon, och i Sverige är Håkan motsvarigheten) ;P

Det var väl allt för idag, kommer kanske avslöja varför jag tog de andras namn någon gång i framtiden :)

Ovido - Quiz & Flashcards